Socjalista, anarchista, antykomunista – Żeromski/Narodowe Czytanie

8 września Wrocławski Dom Literatury przyłącza się do ogólnopolskiej i, w swoim założeniu, bardzo słusznej akcji jaką jest Narodowe Czytanie. Pochwalamy przypominanie ważnych dzieł z historii polskiej literatury, wspieramy ideę głośnego czytania.

Akcja Narodowe Czytanie organizowana jest przez Prezydenta RP od 2012 roku. Co roku Para Prezydencka proponuje lektury, do czytania których namawia. W tym roku lekturą Narodowego Czytania jest Przedwiośnie Stefana Żeromskiego. Ponadto, Para Prezydencka proponuje do czytania również 44 teksty Antologii Niepodległości.

Na czytanie Antologii Niepodległości się nie zdecydujemy. Między innymi z powodu wątpliwej wartości literackiej niektórych z zamieszczonych tam pozycji, pominięcia dzieł niezaprzeczalnie wybitnych, zmarginalizowania pisarek i dzieł literackich przedstawicieli mniejszości narodowych. Zupełnie inne odczucia budzi w nas Przedwiośnie. Ostatnia powieść Żeromskiego jest lekturą ważną, wciąż aktualną, wartą przypominania. Dlatego przy współudziale aktorek i aktorów z Teatr Ad Spectatores sprawimy, by w sobotę 8 września Przedwiośnie wybrzmiało na ulicach Wrocławia. W oryginalnej wersji!

A skąd tytuł naszego wydarzenia? Rzecz jasna nieco prowokujemy, ale też zachęcamy do namysłu. I choć Żeromskiego sympatie do ruchów socjalistycznych są powszechnie znane, nie są tajemnicą jego zainteresowania ideami anarchizmu i syndykalizmu, trudno też o drugiego pisarza z jego pokolenia, który by tak otwarcie krytykował komunizm, tak żarliwie przestrzegał przed bolszewizmem (o tym właśnie jest Przedwiośnie!), to nie to w tym wypadku jest najważniejsze. Stefan Żeromski, jego życiorys i twórczość, dobitnie pokazują, że o polskiej literaturze, o Polsce w ogóle, nie da się mówić używając uproszczeń czy wartościujących etykiet. I na to też chcemy zwrócić uwagę.

A sam autor o powieści mówił tak: W Przedwiośniu najdobitniej, potępiałem rzezie i kaźnie bolszewickie. Nikogo nie wzywałem na drogę komunizmu, lecz za pomocą tego utworu literackiego usiłowałem, o ile to jest możliwe, zabiec drogę komunizmowi, ostrzec, przerazić, odstraszyć.

Czas: sobota 8 września, godz. 17:00 Miejsce: Rynek i Przejście Garncarskie, Wrocław Wstęp wolny.

Akcję czytania Przedwiośnia wpiera Fundacja KGHM Polska Miedź.

O Przedwiośniu:
To ostatnia powieść Stefana Żeromskiego, która została opublikowana w 1924 roku. Pisarz dokonał w niej bilansu pierwszych lat niepodległości Polski, zwracając uwagę na entuzjazm, chęć odbudowy państwa, ale także na popełnione błędy i zaniechania. Książka w zamyśle autora miała stanowić zachętę do wspólnej debaty nad kształtem II Rzeczypospolitej. Do tej pory ukazało się ok. 120 polskich i ponad 10 zagranicznych wydań Przedwiośnia. Powieść doczekało się też dwóch ekranizacji (1929, 2001).

O Teatrze Ad Spectatores:
Grupa jest doskonale znana nie tylko dolnośląskiej publiczności z niestandardowych działań teatralnych. Nazwa Ad Spectatores jest odzwierciedleniem uprawianego rodzaju teatru, w wolnym tłumaczeniu oznacza „do widzów”. Przenoszenie akcji spektaklu pomiędzy widzów to element charakterystyczny dla przedstawień Spectatorsów. Publiczność jest wciągana w rzeczywistość spektaklu, a iluzja czwartej ściany dzielącej obserwatorów od wykonawców zostaje przełamana. Grupa stara się powrócić do korzeni, kiedy teatr był powszechną rozrywką dla wszystkich, a potrzeba jego istnienia wynikała z potrzeb ludzi. Teatr jest silnie związany z miastem, w którym działa. Wykorzystując w swoich przedstawieniach autentyczną przestrzeń miejską, jednym z bohaterów przedstawień czyni właśnie Wrocław, często nawiązując również do jego historii czy miejskich legend. Przykładami takich przedstawień są m.in.: „Sceny z życia” – grane w przestrzeni ulicy Kazimierza Wielkiego oraz w Barze Barbara przy ulicy Świdnickiej, „Wielka woda” – nawiązująca do powodzi w mieście w 1997 roku, „9-Rekonstrukcja” – grana każdorazowo dla kilkuosobowej grupy w jednej z wrocławskich piwnic, czy zainspirowane historiami z dawnego Breslau „Diabelski Patron”, „Czarna śmierć” oraz „Północ w Breslau”. W repertuarze teatru nie brakuje również realizacji opartych na tekstach literackich, takich jak: „Szalona lokomotywa”, która powstała w oparciu o teksty Grabińskiego, Witkacego i Lema, „Ona” na podstawie dwóch jednoaktówek Czechowa (Oświadczyny i Niedźwiedź) czy „Molly B.” inspirowana powieścią Ulisses autorstwa Jamesa Joyce’a. Twórcy Ad Spectatores często odwołują się także do happeningu i performance'u oraz do teatru dokumentalnego.

Ta strona używa pliki cookies, dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.Kliknij i dowiedz się więcej.

Rozumiem